Wady i Zalety jednoosobowej działalności gospodarczej

Prawo handlowejednoosobowa działalność gospodarczazaletywadyprowadzenie firmy

Założenie własnej działalności gospodarczej niesie za sobą diametralne zmiany w stylu życia. W naszym artykule znajdują się zarówno zalety jak i wady prowadzenia własnej firmy

Cechy:

  • jest nastawiona na zysk
  • ma charakter zorganizowany
  • wykonywana jest w sposób ciągły – oznacza podejmowanie czynności w sposób ciągły, zmierzających do określonego celu. Działania mają charakter powtarzalny, przedsiębiorca wykonuje je we własnym imieniu. (działalność nie jest zarządzana przez zewnętrzną osobę lub inny podmiot)

Zalety firmy jednoosobowej:

  • niskie koszty założenia działalności gospodarczej
  • brak progu kapitału na start
  • szybkość i prostota w założeniu i likwidacji firmy
  • dostępność wszystkich form opodatkowania
  • uproszczona forma ewidencji księgowej

Wady firmy jednoosobowej:

  • odpowiedzialność całym swoim majątkiem za zobowiązania związane z prowadzeniem firmy jednoosobowej
  • ograniczone zasoby majątkowe i rzeczowe
  • rozwój firmy oparty jest na jednej osobie

Jakie są wady i zalety dla przedsiębiorcy?

Zalety prowadzenia własnej firmy:

  • pracujesz dla siebie
  • satysfakcja z realizowanych celów i działań
  • poczucie niezależności
  • sam sobie jesteś szefem
  • sam decydujesz o swoich godzinach pracy
  • niezależność i możliwość samorozwoju i samorealizacji
  • sam dobierasz współpracowników
  • woje zarobki są zależne tylko od Ciebie
  • koszty prowadzenia działalności zmniejszają Twój podatek dochodowy - wiele przedmiotów, sprzętów i usług możesz odliczyć od podatku
  • możesz przekształcić swoją pasję lub hobby w źródło zarobku

Wady prowadzenia własnej firmy:

  • ryzyko niepowodzenia
  • brak dolnej granicy zarobków – jeśli nie masz przychodów koszty stałe musisz pokrywać z innych źródeł
  • nieregularne dochody
  • duża ilość formalności i biurokracji
  • sam opłacasz składki ZUS
  • praca 24h na dobę
  • odpowiadasz prawnie i finansowo za działania i zaniechania zarówno swoje jak i pracowników
  • częste zmiany przepisów prawnych i podatkowych utrudniające prowadzenie firmy i wymuszające ich stałe śledzenie
  • znacznie niższa emerytura w porównaniu z osobami zatrudnionymi na umowę o pracę (przy tej samej wysokości składki) co za tym idzie: konieczność samodzielnego oszczędzania na emeryturę
  • brak płatnego urlopu