7 kroków do zrobienia przed otwarciem działalności gospodarczej

Działalność gospodarczawłasna firmaopodatkowanienazwa firmykody PKD

Przed założeniem własnej działalności gospodarczej powinieneś rozważyć kilka istotnych rzeczy. Sprawdź 7 kroków, które koniecznie powinieneś przejść przed rejestracją.

Sprawdź czy musisz zarejestrować swoją firmę

Nie zawsze konieczna jest rejestracja działalności gospodarczej. Jeżeli wykonujesz drobną działalność, a twoje przychody nie przekraczają 50% płacy minimalnej - nie musisz zgłaszać jej do urzędu, ponieważ możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową.

Wybierz odpowiedni rodzaj opodatkowania

Do wyboru jest kilka form opodatkowania. Wybierz taką, która pozwoli ci płacić jak najniższe podatki. Podczas rejestracji, oprócz wskazania wybranej formy opodatkowania, określa się również sposób płacenia zaliczek na podatek (miesięcznie albo kwartalnie). Od wyboru opodatkowania będzie również zależeć rodzaj księgowości twojej działalności.

Zastanów się, kiedy twoja firma ma wystartować

Podczas wypełniania wniosku o rejestrację firmy musisz wpisać konkretną datę rozpoczęcia działalności. Zarejestruj firmę wtedy, gdy będziesz miał zabezpieczone odpowiednie środki na jej prowadzenie, wyposażone biuro i opracowany plan działania. Pamiętaj, że wraz z rejestracją przejmujesz obowiązki przedsiębiorcy dotyczące m.in. opłacania składek ZUS. Dlaczego data rozpoczęcia jest taka ważna? Jeśli korzystasz z ulgi ZUS na start i np. założysz firmę na początku miesiąca, od tego momentu zacznie się liczyć okres 6 miesięcy bez składek ZUS na ubezpieczenia społeczne. Jeśli jednak zarejestrujesz działalność w połowie miesiąca, to termin 6 miesięcznej ulgi zacznie płynąć dopiero od następnego, pełnego miesiąca.

Wybierz dobrą nazwę dla firmy

Każda działalność ma swoją nazwę. Powinna być ona prosta i łatwa do zapamiętania. W przypadku najprostszych rodzajów działalności, nazwa musi zawierać twoje imię i nazwisko.

Wybierz kody PKD

Przy rejestracji firmy musisz zgłosić, jakiego rodzaju działalność będziesz prowadził. We wniosku rejestracyjnym wpisujesz tzw. kod PKD, czyli rodzaj działalności. Od tego będzie zależeć np. sposób opodatkowania oraz inne obowiązki (np. posiadanie kasy fiskalnej).

Zastanów się, gdzie chcesz prowadzić konto firmowe

Przed zarejestrowaniem sprawdź oferty banków i wybierz ten, który oferuje najlepsze warunki dla konta firmowego. Możesz używać prywatnego konta, ale oddzielne konto dla firmy jest znacznie wygodniejsze. Po założeniu konta firmowego, będziesz musiał zgłosić jego numer do urzędu.

Załóż Profil Zaufany albo podpis elektroniczny

Zanim zarejestrujesz firmę, zachęcamy cię do założenia Profilu Zaufanego. To bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia twojej tożsamości (jest to rodzaj podpisu elektronicznego). Dzięki Profilowi będziesz mógł zarejestrować firmę przez internet oraz załatwiać drogą elektroniczną inne sprawy urzędowe. Taką samą funkcję spełnia podpis elektroniczny (jest płatny, w odróżnieniu do Profilu Zaufanego).

Źródło: https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-zalozyc-spolke-jawna/co-powinienes-wiedziec-zanim-zarejestrujesz-firme-w-urzedzie